Fordele ved ”trylle-læse” skole!

Elever, der har det svært med bogstaver og ord, giver jeg egenskaber som deres klassekammerater ikke har. Klassekammerater får en oplevelse af ikke at kunne forstå, hvad eleven nu kan gøre. Det er en følelse elever, der har det svært med ord, ofte oplever.

Jeg fortæller også om min situation som ordblind. Den er være medvirkende til at give eleverne troen på, at de kan komme til læse. På den måde skaber vi sammen en motivation, der giver dem mod til at kæmpe for deres mål, og på den måde vinde over sig selv. Dette har været og er stadig en fantastisk følelse for mig.

Eleverne kommer til at skrive og læse en del på dagen. Det bliver ikke via deres ”gammelkendte” vaner, men på en ny og anderledes måde, som også har vist sig at inspirere lærerene til nye undervisningsideer. Dagen er ikke magisk på den måde, at eleverne efter endt undervisning den ene dag kan læse. Magien ligger i, at eleverne får en metode, der gør, at de selv opdager og pludselig kan se, hvordan det at træne med ord kan gøre for dem. Det hjælper eksempelvis deres læsefærdigheder.